dinsdag 24 juni 2008

Het is de Gangster in mij die ik heb teruggehaald

In de Volkskrant een interview met Patrick van der Eem waarin hij ingaat op zijn misdadige verleden, zijn actie tegen Joran en zijn soms wat gespannen relatie met van Peter de Vries.

„Ik zat zeven maanden onder de cocaïne”, aldus Van der Eem in een interview in de Volkskrant van dinsdag. Joran van der Sloot heeft ook „wel eens” gesnoven. Van der Eem, ingehuurd door Peter R. de Vries, beweert dat het snuiven niet gebeurde tijdens of voor de autoritten waarin Van der Sloot zijn geruchtmakende uitlatingen over de dood van Natalee Holloway deed.

Justitie op Aruba is ontstemd over de uitlatingen van der Eem over zijn drugsgebruik tijdens de undercoveroperatie. „Van der Eem heeft hiermee zichzelf én de zaak geen plezier gedaan”, aldus hoofdofficier mr. Hans Mos in De Telegraaf van woensdagmorgen.

De infiltrant zegt in het vraaggesprek met de Volkskrant ook dat hij met een wapen op Van der Sloots kamer zat. In een Amsterdams hotel, waar de Antilliaanse ondernemer dinsdag een toelichting op zijn boek ”Overboord” gaf, ontkende hij daarentegen dat hij tijdens de operatie een wapen droeg. „Ik denk dat ik in dat interview bepaalde dingen niet duidelijk heb gemaakt. Dat wapen had ik vijftien jaar geleden voor het laatst.”

Het lukte Van der Eem noch zijn perswoordvoerder Peter Schouten op te helderen hoe de quote over het pistool dan toch in de krant terecht is gekomen. Ook al niet omdat Schouten toegaf dat hij het interview vóór publicatie heeft gelezen en een enkel amendement doorgevoerd wist te krijgen.

Van der Eem was hij al op jonge leeftijd een berucht drugsdealer in Arnhem. „Als je 300, 400 gram heroïne verkoopt, ben je een aardig eind op weg. Op mijn achttiende had ik meerdere woningen in Arnhem waar dealers voor me verkochten. Ik had pakken geld en maakte alles op. Kleren? Die droeg ik één keer. Dan gooide ik ze weg”, aldus de infiltrant in de Volkskrant.

Het litteken op zijn wang zegt Van der Eem te hebben opgelopen tijdens een conflict over drugs. Hij zegt de man die hem de verwonding heeft toegebracht later te grazen hebben genomen. „Op een dag heb ik hem aangereden. Hij wilde oversteken en ik dacht: oké, bam. Ik reed hard. Hij vloog zo over de auto heen. Ik pakte een knuppel en wilde hem doodslaan. Maar een vriend hield me tegen. Ik heb de jongen nooit meer gezien.”

Bij zijn presentatie in het Amsterdamse hotel zei Van der Eem „geen gangster” meer te zijn. „Na mijn eenentwintigste heb ik geen veroordelingen meer op mijn naam gekregen.”

Van der Eem zei dinsdag in Amsterdam dat hij „een paar weken geleden” met het gebruiken van cocaïne is gestopt. Hij benadrukte herhaaldelijk dat hij nu leeft voor zijn gezin. In de Volkskrant zegt hij echter: „Toch komt er een dag dat ik weer ga snuiven.”

Van der Eem wil naar Amerika om daar de Amerikaanse versie van zijn boek, dat in september zal verschijnen, te promoten en te verhalen over hoe hij Joran van der Sloot aan de praat heeft gekregen. Eerder werd de infiltrant in Amerika geweigerd, wegens zijn criminele antecedenten.

Van der Eem benaderde vorig jaar eerst de politie over zijn banden met Van der Sloot. Die ging niet met de man in zee en verwees hem naar misdaadjournalist Peter R. de Vries.

Het cokegebruik werd door Peter keurig weggeknipt uit de tape voor ABC. Van der Eem hield volgens eigen zeggen 300.000 Euro over aan de uitzendrechten van de tapes.

Vreemde gang van zaken, bij een ander zou een publieke bekentenis van wapenbezit reden zijn voor een inval en huiszoeking. Zo niet bij van der Eem.

Plaats op NuJij Voeg toe aan Blig Facebook Facebook

0 comments: